Satakunta seikkailua – Yhteistyöllä voimaa paikallisten toimijoiden matkailumarkkinointiin

Kuva: Oopperan käärme eli Opera Ophidia Kankaanpään Taidekehällä, kuvaaja: Martti Tikka

Aina ei tarvitse matkustaa kauas nähdäkseen lähelle. Kankaanpään kaupunki lähti mukaan satakuntalaisten yritysten ja yhteisöjen yhteiseen Satakunta seikkailua – artikkelisarjaan, joka kokoaa yhteen vinkit omannäköisen lähimatkan suunnitteluun.

Lähimatkailun ollessa tämän kesän juttu paitsi koronan, myös kiinnostustaan kasvattavan kotimaanmatkailun ja staycation-trendin vuoksi, oli paikallisilla palveluntarjoajilla kesän kynnyksellä kasvava tarve tavoittaa lähialueiden kesämatkailijat. Minkälaisia unohtumattomia kokemuksia voikaan omassa tai vaikkapa naapurikunnassa kokea?

Syntyi Satakunta seikkailua-konsepti, joka kerää yhteen maakuntamme ainutlaatuiset kohteet vinkaten aktiviteeteista, nähtävyyksistä, herkutteluhetkistä ja ostomahdollisuuksista. Paikallisten toimijoiden ideoita pursuavilla sisällöillä on tarkoitus nostaa tietoisuutta alueen lähimatkailukohteista sekä houkutella ihmiset liikkeelle yritysten kesämyynnin vahvistamiseksi.

Kankaanpää lähti mukaan Satakunta seikkailua -kokonaisuuteen tehdäkseen kaupunkia tutuksi monipuolisena lähimatkailukohteena.

”Haluamme nostaa Kankaanpään kartalle ja tuoda esiin kaupungin vahvuuksia matkailun saralla”, kertoo Kankaanpään kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Luotolinna.

”Vaikka ulkomaille ei voi lähteä, ihmiset liikkuvat kotimaassa kaivaten tekemistä ja uusia maisemia. Haluamme vastata tähän huutoon tarjoamalla mainostajille kanavan, josta matkailija saa tietoa lähimatkailuvaihtoehdoista mahdollisimman helposti ja kattavasti”, kertoo Satakunnan Kansan myyntineuvottelija Teemu Janhunen.

Yhdessä tekemällä enemmän näkyvyyttä ja voimaa viestintään

”Konseptin hyöty on siinä, että Satakunta seikkailua kokoaa maakunnan kohteet, ideat ja vinkit yhteen paikkaan. Näin matkailijan on helpompi löytää Kankaanpääkin, kun olemme mukana isommassa kokonaisuudessa”, Luotolinna sanoo.

Satakunta seikkailua -artikkelit ilmestyvät kerran kuukaudessa painetussa Satakunnan Kansassa kesä-elokuussa, minkä lisäksi sisällöt löytyvät Satakunnan Kansan verkosta osoitteesta: satakunnankansa.fi/satakuntaseikkailua. Painetulla lehdellä on 102 000 lukijaa päivässä ja uutissivusto tavoittaa 204 000 kävijää viikossa.

”Printin ja digin yhdistelmä on hyvä, sillä saamme hyvin tehokkaasti kohderyhmämme tavoitettua. Myös sisältöihin saa vaihtelua kanavia yhdistämällä, sillä digin puolella voi printtiä enemmän tuoda kuvia ja visuaalista puolta esiin”, Luotolinna sanoo.

Kankaanpään kaupungin sisällöt syntyvät yhdessä ideoiden

Luotolinna suunnittelee Kankaanpään kaupungin sisällöt yhdessä Satakunnan Kansan sisältömarkkinoinnin tuottajien kanssa. Yhden henkilön markkinointiosastona Luotolinna kokee sisältöyhteistyön oivallisena ratkaisuna saada laatusisältöjä säännöllisesti ja suunnitelmallisesti ulos.

”Sisältömarkkinoinnin tuottajien kanssa yhdessä tehdessä valtavasta ideamäärästä kiteytyy punainen lanka. Mielelläni teen yhteistyötä mukavien ammattilaisten kanssa. Kaupungilla on tarkoituksena tehdä sisältöjä jatkossa suunnitelmallisemmin ja tämä on hyvä startti”, Luotolinna sanoo.

Kankaanpään kaupunki julkaisee artikkeleita Satakuntaseikkailua-sarjaan kesä-, heinä- ja elokuussa 2020. Artikkelit on suunniteltu kohderyhmälähtöisesti tuoden kutakin ryhmää kiinnostavia Kankaanpään alueen vahvuuksia esiin.

”Meillä on monipuolista tarjontaa lapsiperheille ja ensimmäisessä artikkelissa jaoimme vinkkejä perheretkelle Kankaanpäähän. Seuraavaksi meiltä on tulossa aktiiviliikkujan infopaketti liikuntapaikoistamme, joihin on investoitu paljon. Kolmas kokonaisuus on suunniteltu puhuttelemaan kulttuurista ja taiteesta kiinnostuneita. Kankaanpäästä löytyy muun muassa ainutlaatuinen ulkoilmataidegalleria ja museoita. Arkkitehtuurissa Kankaanpää on edelläkävijä”, Luotolinna kertoo.

Lue täältä Kankaanpään kaupungin Lapsiperheen seikkailuretki Kankaanpäähän -artikkeli.

Seikkailut eivät lopu kesään

Satakunta seikkailua starttasi kesän matkailuvinkeillä ja jatkoa on luvassa myös syksyn ja talven lähimatkailuannista. Tarkoituksena on tarjota paikallisille toimijoille pitkäkestoista hyötyä.

”Konseptin jatkuvuus on hyvä juttu, jotta Kankaanpääkin assosioituu vahvasti tähän kokonaisuuteen mukaan”, Luotolinna toteaa.

Luotolinna ja Janhunen kokevat vuorovaikutteisen yhteistyön olevan kantava voima tekemisen taustalla.

”Kehitämme tekemistä yhdessä mukana olevien mainostajien kanssa. Otamme nyt opit kesän kokonaisuudesta syys- ja joulusesonkia varten. Lähimatkailu on laaja käsite ja mukaan voivat hypätä kaiken kokoiset ja näköiset yritykset kahviloista ja museoista tehtaanmyymälöihin ja eri harrastusmahdollisuuksien tarjoajiin. Yhdessä saamme aikaan liikettä ja luomme elinvoimaa maakuntaamme”, Janhunen vinkkaa.

Lähde: TNS Mind 2018, KMT 2019, Kantar TNS Oy​

Kaipaatko markkinointi-ideoita lähimatkailuun? Autan mielelläni!

  • Teemu Janhunen
  • Myyntipäällikkö
  • 050 434 0101