Satakunnan Syöpäyhdistyksen uudistettu elämä-asiakaslehti sai lämpimän vastaanoton

Elämä-lehti tehtiin yhteistyössä Satakunnan Kansan kanssa. Se sai positiivista palautetta niin yhdistyksen jäseniltä kuin lahjoittajiltakin.

Asiakaslehti monipuoliseen viestintätarpeeseen

Satakunnan Syöpäyhdistyksen viestintää ohjaa visio hyvästä elämästä ilman syöpää ja syövästä huolimatta.

”Kantava ajatuksemme on, että syöpädiagnoosin saatuaan ihminen ei ole yksin. Hän saa halutessaan tukea syöpäyhdistyksestä ja sairautta voi jakaa ammattilaistemme kanssa,” kertoo Satakunnan Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Marja-Liisa Ala-Luopa.

Toinen viestinnän teema koskee syövän ennalta ehkäisyä ja varhaista toteamista, jotta yhä harvempi sairastuisi tulevaisuudessa. Lisäksi yhdistys viestii lahjoitusmahdollisuuksista ja siitä, miten lahjoitukset käytetään syöpäpotilaiden tukemiseksi.

Satakunnan Syöpäyhdistyksellä on monenlaista toimintaa, josta halutaan kertoa sekä syöpään sairastuneille, omaisille että lahjoittajille. Yhdistys järjestää muun muassa vertaistukiryhmiä, taideterapiaa, hoitajakeskusteluja sekä muuta toimintaa, josta sairastunut voi valita itselleen sopivalta tuntuvaa tukea.

Monipuoliseen viestintätarpeeseen Satakunnan Syöpäyhdistys toteutti Satakunnan Kansan kanssa 20-sivuisen asiakaslehden maaliskuussa 2020.

Yhdistyksen visio hyvästä elämästä lehden kantavaksi teemaksi

Satakunnan Syöpäyhdistys on julkaissut aiemmin Syöpäsanomat-lehteä. Lehden konsepti ja ulkoasu uudistettiin yhteistyössä Satakunnan Kansan kanssa. Visio syöpäyhdistysten hyvästä elämästä kiteytettiin uuden lehden nimeen: julkaisun nimeksi tuli elämä.

Tutustu Satakunnan Syöpäyhdistyksen elämä-lehteen täällä.

Elämä-lehden sisällön tuottivat Syöpäyhdistyksen eri alojen asiantuntijat sekä Satakunnan Kansan sisältömarkkinoinnin tuottajat. Jutut tukivat yhdistyksen visiota kertoen saatavilla olevista tukivaihtoehdoista, kuntoutuksesta, lahjoitustavoista ja syövän ennaltaehkäisystä.

Ala-Luopa kiittää Satakunnan Kansan sisällöntuottajia hyvästä yhteistyöstä.

”Pidin kovasti tavasta, jolla artikkelit kirjoitettiin. Ne olivat asiapitoisia ja kivoja, vaikka ensin jännitinkin tuleeko niistä liian kevyitä. Ajatuksemme ja mielipiteemme otettiin hyvin huomioon”, kertoo Ala-Luopa.

Elämä-lehdelle haluttiin laajaa alueellista näkyvyyttä yhdistyksen toimialueella, joten se jaettiin Jätti-Porilaine lehden välissä. Jätti-Porilaine jaetaan Satakunnan Kansan tilaajien lisäksi useassa satakuntalaisessa kunnassa ei-tilaajille, kaikkiaan 80 000 kotitalouteen.

Lisäksi Satakunnan Kansan tuottamat kolme artikkelia julkaistaan Satakunnan Kansan uutissivustolla kevään ja kesän aikana hiukan muokattuina. Artikkelit ohjaavat lukijoita elämä-lehden verkkojulkaisuun pitkin kesää.

Lehti onnistui välittämään toivon tunteen

Yhdistyksen saama palaute uudistetusta lehdestä on ollut positiivista. Monipuolinen toiminta on saanut laajaa näkyvyyttä ja palautetta on tullut niin jäseniltä kuin lahjoittajiltakin. Ihmiset ovat tukeneet yhdistystä taloudellisesti ja hoitajat ovat vastaanottaneet puheluja lehden tuoman näkyvyyden myötä.

”Ihmiset odottavat, että meiltä saa toivoa ja iloakin vaikeisiin hetkiin. Saimme hyvää palautetta nimenomaan lehden positiivisuudesta ja siitä, että toivon ja ilon näkökulma välittyi artikkeleista. Tämä oli meille parasta”, iloitsee Ala-Luopa.

Erityisesti lehden tekemisen vaivattomuus yllätti Ala-Luopan.

”Vaikka tuotimme lehteen sisältöä myös itse ja toimikuntamme myi lehden mainospaikat, kokonaisuus oli todella vaivaton toteuttaa. Yhteistyö Satakunnan Kansan kanssa sujui erittäin hyvin ja heillä oli ymmärrys siitä, mikä tässä on tärkeää ja miten lehden tuotantoprosessi täytyy viedä läpi. Tuli tunne, että tämä on todella helppoa. ”, Ala-Luopa kokee.

”Oli mahtavaa, että Satakunnan Syöpäyhdistys lähti rohkeasti kokeilemaan uudenlaista konseptia asiakaslehden tekoon. Tulokset puhuvat puolestaan.

Sisältömarkkinoinnin ammattilaisten kanssa tehty yhteistuotanto vapauttaa yhdistyksen aikaa, jolloin se voi keskittyä ydintekemiseensä. Ammattitaitoisilla sisällöntuottajilla on ymmärrys siitä, miten lehdestä luodaan kiinnostava kokonaisuus ja kuinka se tuotetaan kivuttomasti kannesta takasivuun asti.

Hyvä sisältö ei yksinään riitä. Jotta se voi vaikuttaa, on tarinoiden mentävä sinne, missä kuulijat ovat. Tällöin se saa aikaan halutun vaikutuksen ihmisissä, liikuttaa ja koskettaa.”

Minna Sookari, myyntineuvottelija
Satakunnan Kansa

  • Minna Sookari
  • Myyntineuvottelija
  • 050 539 1393