Onni on lähellä:
Staycationista tulevan kesän trendi

Viime keväänä 74 % suomalaisista suunnitteli viettävänsä vapaa-aikaa tulevana kesänä kotimaassa. Lähimatkailutrendi ei ole osoittamassa laantumisen merkkejä. Eniten kotimaanmatkailu on viimevuosina nostanut kiinnostusta nuoremmissa ikäluokissa. Syyksi staycationin nousevaan suosioon on kerrottu lähimatkailun ilmastoystävällisyys yhdessä paikalliskiinnostuksen kanssa. (Suoma ry, 4/2019)

Eeva-Maria Lisko

Suurin tutkimusmatkailija on se, joka osaa nähdä lähelle
Lentomatkailun jättimäinen hiilijalanjälki huolettaa ja jopa ahdistaa nuoria aikuisia. Lomalla ei ole pakko mennä kauas. Joskus suurin tutkimusmatkailija on se, joka osaa nähdä lähelle. Junalla siirtyy yllättävän nopeasti kaupunkien välillä, reittibussilla on vaivatonta matkustaa lastenkin kanssa ja pyöräillen pääsee paikasta toiseen kätevästi vaikka kokonaan ilman aikatauluja.

Milloin viimeksi katsoit kotikaupunkiasi turistin silmin? Mitä vastaisit, jos joku kysyisi sinulta paikkakuntasi vanhinta rakennusta ja sen tarinaa, omaleimaisinta nähtävyyttä tai ravintolaa, jossa saisi paikallista ruokaa? Miksi emme olisi kiinnostuneita kauniista maastamme, kun olemme jo valmiiksi täällä? 

Tavoitteena elämykset ja rento mielentila
Erityyppiset, eri elämäntilanteessa olevat ihmiset motivoituvat ja rentoutuvat erilaisten asioiden parissa.

Suoma ry:n teettämän kyselyn top 5 -lomalistalle pääsivät viime vuonna luontokohteet, kaupunkikohteet, päiväretket lähiseuduille, retkeily sekä hyvinvointilomat hotelleissa ja kylpylöissä. Harvassa paikassa nuo kaikki voi yhdistää samaan lomaan niin halutessaan. Satakunta tarjoaa siihen erinomaisen mahdollisuuden.

Jo muutaman minuutin metsässä oleskelun on todettu laskevan kierroksia, antavan perspektiiviä asioihin ja lisäävän onnellisuutta. Metsässä olo on kuin joogaa ilman asentoja, meditointia yksin tai yhdessä perheen ja ystävien kanssa.

Metsään voi mennä myös light-versiona. Hikilenkkeilyn tai kokopäiväsamoilun sijaan luonnossa voi kulkea lyhyen, valmiin polun, nautiskella metsän äänistä ja tuoksuista ilman nuotiokokkailua. Retken päätteeksi voi mennä kahvilaan tai ravintolaan syömään ja jatkaa päivää putiikkien kierroksella varusteita vaihtamatta. Tunnetko sinä maakuntasi mahdollisuudet ja vapaa-ajan tarjonnan?

Usein vain paikalliset tietävät
Missä on terassi, jossa on parhaat maakunnan parhaat soodat? Tai leipomo, jonka valikoimassa on erikoisimmat herkut? Kauppa, josta saa nopeasti kerättyä parhaan piknik-korin? Vähän erilainen jäätelökioski? Maisema, jonka näkemisen jälkeen et ole entisesi?

Joskus parasta rentoutumista on jättää suunnitelmien tekeminen ja mennä sinne, minne nenä näyttää. Miten nautinnollista onkaan herätä lomalaisena kiireettömän päivän aamuun omassa sängyssä ja antaa alkavan päivän sään tai mielentilan ratkaista, mihin olisi mukava suunnata. Maaseudulle, metsään, rantaan vai vanhaan kaupunkiin? Luontokohteelle, historiaan vai palveluiden äärelle? Marjatilalle vai museoon? Paikkaan, jossa ei ole liikaa ruuhkaa.

Ihminen, joka elää hetkessä, nappaa ideat päiväänsä omasta päästään. Kun haluat yrityksesi olevan mukana tuossa päivässä, sinun on oltava ihmisen ajatuksissa. Mitä luki siinä tienviitassa, jonka ohi ajoit talviaamuna työreissulla? Mistä kuulitkaan puutarhamyymälästä, jonka yhteydessä on ihana kirpputori? On mahdotonta mennä paikkaan, jonka olemassa olosta ei tiedä. Tutkimusten mukaan ihmisen on nähtävä tai kuultava asiasta keskimäärin kuusi kertaa, ennen kuin hän rekisteröi sen olemassa olon. Mainostajan on osuttava sopivasti ihmisen tielle niin ajoituksen, viestimuodon kuin sisällönkin kanssa, jotta hän ohivilahtavassa hetkessä huomaisi meidät. Pelkkä tienvarsikyltti ei riitä kuin naapureille.

Olemassa olevat asiakkaatkin tarvitsevat muistutusta
Aina ei paista aurinko, vaikka muistoissamme niin usein olikin. Pilvisenä päivänä auringon saa taiottua esiin monella tapaa. Erilainen elämys, onnistunut kokemus tai iloinen yllättyminen kirkastavat kokijan päivän.

Muistatko sen onnellisen hetken viinilasillisen ääressä? Kaupan, josta löysit unilelun vielä syntymättömälle vauvalle? Kauneushoitolan, jonka päähieronnalle ei ole löytynyt vertaa? Se, satoiko sinä päivänä, on yhdentekevää. Ehkä tulevan kesän sateisena päivänä sinun asiakkaasi kaipaa kokemaansa uudelleen ja tulee, kun muistutat häntä yrityksesi olemassaolosta.

Ei ole ollenkaan tavatonta pakata perhettä autoon ja ajaa tietylle torille vain siksi, että sieltä ostetut mansikat maistuivat puiston penkillä syötyinä paremmilta kuin mitkään mansikat koskaan sen jälkeen ovat maistuneet.

#satakuntaseikkailua

Innostuitko?

Kohtaa koko Satakunta! Kysy lisää #satakuntaseikkailua-konseptista:

  • Teemu Janhunen
  • Myyntineuvottelija
  • 050 434 0101
  • Hanna Jalonen
  • Myyntijohtaja
  • 050 438 1015
  • Heli Korjansalo
  • Myyntipäällikkö
  • 040 836 7815
  • Janne Arola
  • Myyntipäällikkö
  • 040 777 3876
  • Janne Norri
  • Myyntipäällikkö
  • 050 572 8197
  • Jutta Kangas
  • Myyntineuvottelija
  • 050 568 9612
  • Marja-Riitta Grönblom
  • Myyntipäällikkö
  • 050 438 0926
  • Minna Sookari
  • Myyntineuvottelija
  • 050 539 1393
  • Sanna Lahdenpää
  • Myyntipäällikkö
  • 044 522 8149
  • Milla Majander
  • Sisältömarkkinoinnin tuottaja
  • 040 763 7157