”Kiitos, että itketit minua” – Mari Rantasila luottaa tarinankerronnassa tunteen voimaan

”Kiitos, että itketit minua”. Se on paras palaute, jonka taiteilija voi saada. Näin näyttelijä, ohjaaja ja lauluntekijä Mari Rantasila muistelee saamaansa kiitosta, kun vuosia kestäneestä erosta toipuva henkilö oli kokenut hänen musiikkinsa tukeneen häntä koko pitkän eroprosessin ajan.

Rantasila kertoi tarinoiden ja niiden aikaansaamien tunteiden liikuttavan, voimaannuttavan ja herättelevän meitä Satakunnan Kansan sisältömarkkinoinnin aamutilaisuudessa keskiviikkona. Hänen mukaansa yritykset voivat hyödyntää taiteen keinoja myös sisältömarkkinoinnissa.

”Kaikki ihmiset kuluttavat taidetta aivan varmasti jossakin muodossa. Elämä olisi muuten hirveän köyhää. Taiteen avulla ihminen työstää tunteitaan ja ajatuksiaan, ja tätä voi hyödyntää sisältömarkkinoinnissakin. Niin taiteen kuin sisältömarkkinoinninkin keinoin voidaan uudistaa, oivalluttaa, hämmentää sekä lisätä ymmärrystä itsestä ja toisista.”

Yli 30-vuotisen uran näyttelijänä, laulajana/lauluntekijänä ja ohjaajana tehnyt Mari avaa tarinankerronnan keinoja kolmen ammattinsa kautta.

”Näyttelijänä tarinan voima välittyy ihmisen kautta, ohjatessa se syntyy kerronnan kautta. Musiikilla olen halunnut myös rikkoa tabuja ja luoda ristiriitaa sanojen ja sävelten välillä.”

Yhteistä kaikille kolmelle tarinankerronnan muodolle on se, että Rantasilan töissä on aina jokin ydinviesti. Oli kyseessä sitten musiikki tai elokuvan ohjaaminen, rakentuu tarina jonkin teeman ympärille, johon Rantasila haluaa puuttua.

”Haluan kertoa tarinoita, joita muut eivät kerro. Ihmiset ovat arjessaan paljon tekemisissä asioiden kanssa, joista ei kerrota tarinoita. Ydinviesti voi rakentua esimerkiksi turvallisen ja positiivisen lapsuuden, yksinäisyyden kokemisen tai plus 50-vuotiaiden naisten eri kriisien ympärille.”

Maailman muuttuessa ja näin #metoo:n jälkimainingeissa Rantasila muistuttaa, että muutos pitää pystyä huomioimaan sisällöissä.

”Nykyään nainen voi olla poliisi, sinkku tai suhteessa nuorempaan mieheen. Aina ei ole ollut näin. Tarinassa annettu ihmiskuva täytyy pystyä allekirjoittamaan ja sen on oltava sellainen, mitä ihmiset todellisuudessa ovat. Ihmisiä vartenhan tätä tehdään.”

Mitkä tarinat ovat tehneet Mari Rantasilaan voimakkaan vaikutuksen? Entä miten yritykset voisivat hyödyntää tarinoita omassa markkinoinnissaan? Katso Marin ajatukset ja ystävänpäivätoivotukset oheiselta videolta.

Mari Rantasila kertoi tunteen ja tarinan voimasta Satakunnan Kansan mainostaja-asiakkaille suunnatussa Sisältömarkkinoinnin aamutilaisuudessa 13.2.2019.