Vuosi Satakunnan nuorena yrittäjänä:
Monimerkkikorjaamo syntyi halusta vaihtaa työpaikkaa

Yrittäjän vapaus, niin, Ulvilan Autopisteen Mikko Kuusisto miettii hetken vastaustaan, kun häneltä kysyy, miksi viime vuonna Satakunnan Vuoden nuoriksi yrittäjiksi 2017 kollegansa Olli-Pekka Itkosen kanssa valittu mies halusi aikanaan yrittäjäksi. Aina yrittäjyys itsessään ei ole se varsinainen haave, joskus yrittäjäksi ryhdytään halusta tehdä asioita toisin, vaihtaa työpaikkaa leipiydyttyään entiseen.

– Ihmiset puhuvat aina siitä yrittäjän vapaudesta. Orjuutta tämä ennemminkin on, Kuusisto naurahtaa ja lisää pilke silmäkulmassa, että heitä onneksi on kaksi, että välillä saa pitää lomaa.

Yrittäjyys on työtä kellon ympäri, jommankumman kun on oltava saatavilla koko ajan. Vaikka työpuhelin on erikseen, on yrittäjän rooli koko ajan mukana, sitä ei kotonakaan voi kokonaan riisua ja jättää naulakkoon. Nuorten miesten työntekemisen motto, maanläheisyys ja rehellisyys, kuuluu Kuusiston äänessä:

– Me olemme tehneet pitkään töitä yhdessä ja kasvaneet tähän ihan konkreettisesti. Me teemme aina niin kuin itselle tehtäisi, asiakkaalle helposti ja kerralla kaikki mitä voidaan. Avoimuus on päivän sana. Autokorjaamot on perinteisesti mielletty sutkeiksi paikoiksi, sellaisiksi mörköluoliksi, että pikkulapset alkavat itkeä ovesta sisään astuessaan, kun äijät vaan mörisee ja puhuu kieltä, jota kukaan tavallinen ihminen ei ymmärrä. Maailma muuttuu ja asiakaspalvelun on muututtava myös, jos meinaa olla mukana tulevaisuudessakin.

Juuri erinomainen asiakaspalvelu ja rohkeus kasvaa on pian seitsemän vuotta täyttävästä Ulvilan Autopisteestä huomioitu. Paitsi Vuoden satakuntalaisina nuorina yrittäjinä, Itkonen ja Kuusisto palkittiin vuonna 2017 myös vuoden Fixus -korjaamoyrittäjinä. Kaksi yrittäjäpalkintoa samana vuonna. Palkintojen vaikutusta yrityksen arkeen on vaikea arvioida vaikka puhelimet soivatkin aiempaa enemmän.

– Kukkapuska kädessä sai olla koko ajan ja autokorjaajia tässä kuitenkin ollaan, Kuusisto nauraa ja lisää:

– Onhan se hienoa, että asiantuntijat arvostavat. Mutta asiakkaalta saatava kiitos on kaikkein tärkein palkinto. Jos siinä olemme onnistuneet, se on hyvä. Ajattelemme itsemme aina asiakkaan saappaisiin ja mietimme sitä kautta, millaista on asioida hyvässä autokorjaamossa.

Satakunnan Kansa on mukana tukemassa oman alueensa nuoren yrittäjän kasvua. Vuoden nuoren yrittäjän palkintoon kuuluu kukituksen lisäksi Satakunnan Kansan 5 000 euron mediastipendi, jonka yrittäjä saa käyttää haluamallaan tavalla Alman medioissa. Ulvilan Autopisteen yrittäjien valinta oli sisältömarkkinointiartikkeli Satakunnan Kansassa, satakunnankansa.fi:ssä ja Porilaine -lehdessä, 5 kpl printtimainoksia Satakunnan Kansan takasivulla sekä kuukauden mittainen 8 000 näytön retargetointikampanja yrityksen nettisivuilla käyneille. Ennen stipendiä Ulvilan Autopiste oli tehnyt lähinnä hakukone- ja somemainontaa kuukausi kerrallaan tietyllä budjetilla vuosittain. Heidän näköistään mainontaa, rentoa ja hauskaa, josta yleisö on tykkäyksin ja jaoin osoittanut pitävänsä.

– Netissä on oltava, että etsijät löytävät. Mainonnan mittaaminen vaan on niin vaikeaa. Sitä miettii, että kannattaako pientä tehdä ollenkaan, että sitten kun tekee, tekee kunnolla. Jos somessa ehtisi olla enemmän ja aktiivisemmin, ja mainontaa miettiä pidemmällä kulmalla, niin tuloksiakin varmaan tulisi.

Palkinto oli hyödyllinen, todella hyvä! Se toi rohkeutta kokeilla uusia tapoja markkinoida. Palkinnon arvoa on vaikea arvioida, kun ei ihan voi tietää mikä kaikki vaikuttaa mihinkin pidemmällä aika välillä. Kun loppuvuodesta avaamme uuden korjaamohallin uudella paikalla, ajattelimme kokeilla tarraa Satakunnan Kansan kannessa. Sellaisessa etukuponkitarjouksessa voisi nähdä konkreettisesti vaikutuksen, kun palautetut kupongit keräisi talteen ja laskeskelisi niistä, Kuusisto miettii yrityksen markkinoinnin tulevaisuutta:

– Ja se mainonnan uudelleen kohdentaminen meistä jo kiinnostuneille, se kuulostaa hyvältä kikalta. Satakunnan Kansan myynnin kanssa on ollut helppo asioida ja tulemme varmasti asioimaan tulevaisuudessakin.

Satakunnan Vuoden nuori yrittäjä 2018 julkistetaan Satakunnan Yrittäjien juhlassa 16.5.

 

Mitä, jos mietittäisiin mainontaa pidemmällä kulmalla, yhdessä?

  • Hanna Jalonen
  • Myyntijohtaja
  • 050 438 1015
  • Janne Arola
  • Myyntipäällikkö
  • 040 777 3876
  • Marja-Riitta Grönblom
  • Myyntipäällikkö
  • 050 438 0926
  • Marjaana Vilponen
  • Yhteyspäällikkö
  • 050 413 3914
  • Minna Sookari
  • Myyntineuvottelija
  • 050 539 1393
  • Sanna Lahdenpää
  • Myyntipäällikkö
  • 044 522 8149