Kouluttautumisella kokonaisnäkemystä digitaalisen median markkinaan

Mikä IAB?

IAB Finland on yhdistysmuotoinen organisaatio, jonka tehtävä on edistää hyvää digimainontaa Suomessa. IAB Finlandilla on lähes 100 jäsenyritystä, sen toiminnassa on mukana edustajia eri medioista. Alma Media on yksi hallituksen jäsenistä.

www.iab.fi

Satakunnan Kansan myyntipäällikkö Sanna Lahdenpää

Digimediat muuttuvat vauhdikkaasti, uusia mainosmuotoja, termejä ja tapoja tehdä kampanjoita tulee koko ajan lisää. Pysyäkseen ajanhermolla, myyjän tulee olla kartalla paitsi omasta tarjoamastaan, myös kilpailijoiden tuotteista, tulevaisuuden mahdollisuuksista sekä entistä syvemmin myös asiakkaan liiketoiminnasta ja sen suunnasta. Kaikki haluavat esiintyä ammattilaisina, mutta kuinka erottaa osaajat niistä, jotka eivät kartalla aivan ole? Aina ei itse tekeminenkään ole riskitöntä tai ainakaan niin tuloksellista kuin sen tahtoisi olevan.

– Digitaalisen mainonnan mahdollisuudet laajenevat koko ajan. Tarjoajia on melkein yhtä paljon kuin ostajiakin. Vaihtoehtojen hahmottaminen on vaikeaa. Mainostajan ei tarvitse tietää kaikkea, riittää, että me tiedämme ja tunnemme kentän. Avainasemassa on mainostajan mahdollisuus luottaa myyjän asiantuntemukseen, Satakunnan Kansan mainosmyynnin Sanna Lahdenpää sanoo.

Lahdenpää on Satakunnan Kansan ensimmäinen IAB-sertifioitu digimyyjä. Kevään 2018 aikana Lahdenpää suoritti IAB Finlandin digimediamyyjille suunnatun koulutusohjelman, kuuden viikon luentosarjan ja kirjallisen tentin digitaalisen mainosmaailman nykytilasta ja tulevaisuudesta. Koulutukseen hyväksyttäviltä henkilöiltä vaaditaan useamman vuoden työkokemusta digitaalisesta mediasta.

– Koulutuksen paras antia on ollut oman näkökulman laajeneminen. Meillä on todella hyvä koulutus digimainontaan talon sisäisestikin, mutta IAB:n koulutus tarjosi uutta tietoa kokonaiskuvasta mukaan lukien sosiaalisen median ja hakukonemainonnan, Lahdenpää kertoo.

Mainonnan tulevaisuus ja suunta

IAB:n digimainonnan sertifiointiohjelmaan kuuluu kuuden viikon opiskeluaika materiaalille, joka sisältää markkinakatsauksen ja kattaa digimainonnan osa-alueet, displayn, mobiilin, natiivin, videon, somen ja hakukonemainonnan. Jokaisella viikolla on oma aiheensa ja joka viikon päätteeksi tulee harjoituskysymykset. Luokallisesta saman koulutuksen aloittaneita kaikki eivät läpäisseet tenttiä ensimmäisellä kierroksella. Sertifikaatin saaneet myyjät on netissä nähtävillä.

– Miten 65-vuotiaat käyttäytyvät digimaailmassa? Paljonko eri ikäryhmät käyttävät aikaa netissä, television ääressä tai radion parissa? Asiat olivat aika hyvin hanskassa muutenkin, mutta koulutuksesta sai vahvistusta omalle osaamiselle, tuoretta faktaa asiakaskeskusteluita ajatellen. Nyt asiakkaan kanssa päästään puhumaan entistä luontevammin koko mainoskentästä mukaan lukien optimointi, sisältömarkkinointi, display ja some. Yksinään mikään niistä ei riitä, kattavaan mainontaan tarvitaan useampia osasia, jotka kaikki palvelevat mainostajan tavoitteita. Kampanjoinnin eri kohtiin sopivat eri mainosmuodot, suunnittelu on tehtävä kokonaisuuslähtöisesti, Lahdenpää kertoo.

– Ihmiset käyttävät nettiä yhä enemmän ja enemmän, liikkuessaankin. Ajankäyttö on niin pirstaloitunutta, että edes medioihin ei keskitytä enää kunnolla vaan käytössä on monta mediaa yhtä aikaa. On vain muutama tv-ohjelma, jota katsotaan silloin kun ohjelma reaaliaikaisesti tulee, silloinkin samaan aikaan luetaan uutisia ja some-päivityksiä mobiililaitteilla. Sisällön merkitys kasvaa. Kuluttajan huomio pitää saada kiinnitettyä tehokkaasti ja nopeasti sillä laitteella, jota hän juuri sillä hetkellä käyttää. Responsiivisuus on päivän sana, kuluttajalähtöinen natiivimainonta ja sisältömarkkinointi toinen.

Palvelun tarjoajilla on käytössään erilaisia lukuja kampanjan hinnoittelemiseen tarjousvaiheessa ja kampanjoiden toimivuuden todentamiseen toteutetun työn jälkeen. Isot mediatalot ovat eturintamassa ajamassa yhteneväisyyttä ja läpinäkyvyyttä suomalaisessa digimainontakentässä.

– Eri periaatteilla hinnoiteltujen tarjousten vertaaminen on hankalaa. Koulutuksen läpikäyneenä erilaisia tapoja ymmärtää nyt paremmin ja lukujen taustoja osaa lukea. Aluksi edullisemmalta asiakkaan korvissa kuulostavan tarjouksen pystyy laskemaan auki ja voi selittää, mitä asiakas milläkin hinnalla on keneltäkin ostamassa.

Kouluttautuminen kannattaa aina

Sanna Lahdenpää suosittelee digimediamyyjien sertifikaattia muillekin:

– Ne asiakkaat, joille olen kouluttautumisestani kertonut, ovat poikkeuksetta olleet kiinnostuneita ja pitäneet hyvänä asiana sitä, että heillä on tunnustettu asiantuntija palveluksessaan. Ehdotus koulutukseen tuli työnantajalta, mutta kun lukemaan pääsi, vei aihe mukanaan. Uudenlainen innostus omaan työhön on varmasti näkynyt päällepäin muillekin.

– Mainonnan laadusta puhutaan paljon, myyjien asiantuntijuudesta ja osaamisesta vähemmän. Haluamme erottua digimainonnan kentällä paitsi mainonnan laadulla myös ylivoimaisella osaamisellamme, Satakunnan Kansan myyntijohtaja Hanna Jalonen sanoo, ja jatkaa ylpeänä:

– Tärkeää on myös myyjän vilpitön halu auttaa mainostajaa. Mainostaja voi luottaa, että rakennamme toimivan ratkaisun. Välillä se tarkoittaa molemmille jonkin uuden asian kokeilemista. Lämpimät onnittelut Sannalle IAB-sertifioinnista!

 

Mainonnan suunnittelua kokonaisuuslähtöisesti:

  • Sanna Lahdenpää
  • Myyntipäällikkö
  • 044 522 8149
  • Marja-Riitta Grönblom
  • Myyntipäällikkö
  • 050 438 0926
  • Hanna Jalonen
  • Myyntijohtaja
  • 050 438 1015
  • Janne Arola
  • Myyntipäällikkö
  • 040 777 3876
  • Marjaana Vilponen
  • Yhteyspäällikkö
  • 050 413 3914
  • Minna Sookari
  • Myyntineuvottelija
  • 050 539 1393