Rengassarjat menivät kaupaksi TH-Kumin tarrakampanjalla: ”Se, mikä tehdään ihmisille helpoksi, toimii.”

Menestysresepti

Menestyjä: TH-Kumi Oy

Toiminta: Renkaat ja vanteet henkilö- ja pakettiautoihin sekä moottoripyöriin, raskaan kaluston rengastus, ohjauskulmien säädöt

Haastattelussa: Jaana Lepistö ja Jouni Lepistö, yrittäjät

Kampanjan ainekset: Irrotettava tarrakuponki Satakunnan Kansan etusivulla

Tavoitteet: Saada myytyä rengassarjoja hyvissä ajoin jo ennen kuin talvikelit alkavat

Tulokset: Kun tarrakuponki oli lehdessä, jo samana päivänä ihmiset tulivat ostamaan rengassarjoja tarran kanssa. Tunnettuus lisääntyi Porissa ja lähiympäristössä.

Jaanan vinkit markkinointiin:

Erottaudu muista alan toimijoista. Uskalla kokeilla eri ratkaisuja, jotta löydät toimivat markkinointikanavat. Ole valmis uudistumaan ja pysymään ajan hermolla.

– Alkuun vähän epäilytti, että voiko tämä toimia. Uteliaisuus kuitenkin vei voiton ja hyvin kävi, toteaa TH-Kumin yrittäjä Jaana Lepistö. Rengas- ja vannekaupan asiantuntija TH-Kumi kokeili viime syksynä ensimmäistä kertaa Satakunnan Kansassa etusivun tarramainosta positiivisesti yllättänein tuloksin:

– Kun tarratarjous rengassarjoista ilmestyi Satakunnan Kansan kannessa, jo samana päivänä ihmiset tulivat tarra kädessään ostoksille. Kello 12 mennessä meillä oli roskakori täynnä palautettuja tarroja. 

Sesonkiluontoisella rengas- ja vannealalla toimivalle TH-Kumille parhaat myyntiajat ovat kevät ja syksy.

– Parasta meille on, että ennakkomarkkinointi tukee syksyn myyntiä jo ennen kuin lumi yllättää. Saamme laitettua renkaat alle jo hyvissä ajoin. Tarrakampanjan ajoitus osui sesongin kannalta aivan nappiin.

Tarramainonnan toimivuutta on tutkittu Satakunnan Kansassa. Etusivulla julkaistava, irroitettava tarra on käytännössä ohittamaton, sillä sen huomaa jopa yli 80% lehden lukijoista. Tarra on helppo napata mukaan ostoksille ja siitä voidaan hyödyntää myös taustapuoli, joka voi sisältää esimerkiksi lisätietoa tarjouksesta.

– Kyllä me pohdimme etukäteen, että vetoaakohan tämä kuluttajiin. Tarrasta oli kuitenkin saatu hyviä tuloksia muualla ja kävi ilmi, että tämä oli tosi hyvä markkinointikeino myös meille. Saimme asiakkaita, jotka eivät olleet aiemmin käyneet ja toivottavasti tulevat toistekin. Pitkällä tähtäimellä uskon, että saimme sitoutettua uusia asiakkaita. Teimme myös itseämme tunnetuksi Porissa ja lähialueilla.

Säännöllinen, monikanavainen näkyvyys on TH-Kumille tärkeää. Lepistön kokemuksen mukaan usean markkinointikanavan yhdistäminen tuo parhaan tuloksen, sillä eri kanavat tavoittavat eri kohderyhmiä ja tuovat tarvittavaa toistoa viestille. Sesonkien aikaan Satakunnan Kansa verkkopalveluineen, radio- ja tv-mainonta, Facebook sekä eri yrittäjistä koostuva suosittelumarkkinoinnin verkosto ovat olleet toimiva yhdistelmä.

–  Suunnittelemme mainosajat sesonkeja seuraten yhdessä Satakunnan Kansan myyntipäällikkö Marja-Riitta Grönblomin kanssa. Yleensä meillä on mainoksia lehden takasivulla sekä digimainontaa. Erityisesti verkkosivujemme kävijöille kohdennettu retargetointi-mainonta on ollut tosi hyvä juttu. Tavoitamme nuoremman kohderyhmän hyvin verkosta ja lehdestä puolestaan yli 40-vuotiaat. Lehtimainonnassa laajan tavoittavuuden lisäksi hyvää on se, että se ohjaa ottamaan meihin nopeasti yhteyttä.

– Tätä etuasiakaskampanjaakin mainostimme monessa eri kanavassa, mutta erityisin myyntipiikki näkyi tarrakampanjan aikaan. Se, mikä tehdään ihmisille helpoksi, toimii.

Sinullekin menestystarina?

– Irroitettava tarra Satakunnan Kansan kannessa on lukijalle positiivinen ja mieleenpainuva yllätys. Oli kyseessä vaikkapa arvonta, tarjous tai etu, tarra on kätevä ottaa lehden kannesta matkaan mukaan, tietää Satakunnan Kansan myyntipäällikkö Marja-Riitta Grönblom.

– TH-Kumi on innolla mukana uusissa toteutuksissa ja lisäksi heidän mainonnassaan yhdistyy tehokkaasti niin printti kuin digi. Yrityksen kotisivuilla käyneille retargetointi on ollut mediamixissä jo pari vuotta ja toiminut hyvin. Kesällä oli vuorossa yrittäjätarina.

– On hienoa saada tehdä yhteistyötä energisen kauppiasparin kanssa ja yhdessä suunnitellen saadaan mainontaa hiottua aina vain toimivammaksi!

  • Marja-Riitta Grönblom
  • Myyntipäällikkö
  • 050 438 0926

Lisää inspiraatiota mainonnan menestystarinoista: