Nappaa 3 vinkkiä kohderyhmääsi puhuttelevaan joulunajan markkinointiin

Joulun odotus huipentuu tunnelmalliseen, herkkuja pursuavaan juhlapöytään. Porkkanalaatikko ei kuitenkaan hyppää itsestään täydellisesti taitelluin servetein koristeltuun kattaukseen, vaan jouluillallisen takana on monesti useamman viikon kestävyyskoe. Ennen kuin pukki voi tupsahtaa piipusta, suomalainen siivoaa lattiasta kattoon, suunnistaa kaupoissa lahjalistalta toiveita yli ruksien ja ehkä stressaakin hieman aaton aikataulutuksesta. Aherruksen vastapainona hän palautuu glögiä siemaillen villasukat jalassa takkatulen ääressä. Joulumieli on juhlamieli, kauneimmat joululaulut muistuttavat. Joulu on vain kerran vuodessa ja hymyt lasten kasvoilla ovat kaiken aherruksen arvoista.

Miten mainostajan kannattaa tarjota tuotteitaan ja palveluitaan, jotka auttavat kuluttajat jouluhärdellin läpi? Satakunnan Kansan myyntipäällikkö Sanna Lahdenpää vinkkaa, kuinka tavoitat satakuntalaiset joulukiireiden keskeltä ja autat heitä onnistuneen joulun valmisteluissa.

Herätä tunteita ja välitä joulutunnelmaa

Kaikki lähtee mainonnassakin tunteista, kiteyttää Lahdenpää ideoidessaan, minkälainen markkinointi puhuttelee kuluttajia joulukiireiden keskellä. Joulun tunnelma syntyy ilosta, lämmöstä ja odotuksen ihanuudesta. Mainostajan kannattaa hypätä kohderyhmänsä joulufiilikseen mukaan, mikä onnistuu helposti esimerkiksi sisältömarkkinoinnilla.

Sisältömarkkinointi antaa mahdollisuuden heittäytyä liiketoimintasi kannalta merkittävän aihepiirin pariin, jopa hauskalla tavalla.

Jaa kohderyhmällesi vinkkejä tai hyötytietoa: Kuinka rakennetaan kaunis joulupöytä, miten valita puolisolle joululahjaksi oikeanlaista kosmetiikkaa tai miten jouluisessa sisustusliikkeessä shoppailu on itse lahjanhankkijalle tunnelmallinen elämys. Luo sisältösi ympärille tunnelma, joka herättää vastaanottajassa tunteita.

Tunnelman luomiseen on monia keinoja. Kun olet valinnut aiheen tai viestikärjen sisällöllesi, pohdi, minkälaisella toteutuksella saisit parhaiten viestittyä joulufiiliksen siitä esiin.

Videolla luot näyttävästi liikuttavaa, sykähdyttävää tai ajatuksia herättävää tunnelmaa. Iloiset ilmeet, yhdessätekemisen eleet ja talviset maisemat herättävät tunteita ja kaivavat vastaanottajassa esiin vanhoja joulumuistoja.

Satakunnankansa.fissä videoita katsellaan keskimäärin 111 sekuntia eli huolella mietityn sisällön parissa todella viihdytään.

Videon lisäksi mainostajan artikkeli on hyvä keino tuoda yrityksen asiantuntijuutta esiin. Asiantuntija-artikkelinkin aihe voi olla jouluisen hauska ja rento. Esimerkiksi jouluaiheisessa pukeutumisleikissä asiantuntija voisi antaa vinkit joulujuhlaan sopivista vaatteista sekä niiden yhdistämisestä trendikkäisiin asusteisiin. Illan tullen juhlapuku vaihdetaan lämpöiseen, mutta hengittävään oloasuun. Ennen ja jälkeen -pukeutumiskuvat konkretisoivat asiantuntijan osaamista ja välittävät asiantuntijan tuottaman lisäarvon.

Kohdenna mainontaa niille, joita sisältösi kiinnostaa

Joulu ei ole vain yhden päivän juhlaa, sillä tietoinen valmistautuminen aaton riemuihin alkaa jo joulukuun alussa. Kun luukku numero yksi aukeaa, hyppää rekeen mukaan ja kerro, mitä sinulla on tarjota jouluvalmisteluiden helpottamiseksi sekä pukinkonttiin. Kannattaa myös katsoa, kenen rekeen hyppäät ja millä asialla – pukille on turha tarjota parranajoa jouluaatoksi, mutta poronhoitovinkit tai tonttupuvut saattaisivat kiinnostaa. Ideoi omaa kohderyhmääsi puhutteleva viesti ja huolehdi, että mainontasi tavoittaa juuri heidät.

Esimerkiksi naisille suunnattua joululahjaa kannattaa mainostaa ostopäätöksen tekeville miehille.

Kohdentamalla digimainontaa tavoitat haluamasi kohderyhmän etkä maksa hukkakontakteista. Alma Median digiverkostossa voit kohdentaa mainontaa muun muassa käyttäjän kiinnostuksen kohteiden, iän, perhetilanteen ja sukupuolen mukaan. Tarjoile piparisia reseptejä ja ruokavinkkejä ruonlaiton ystäville, somistusideoita sisustamisesta syttyville satakuntalaisille.

Tilastokeskus, 2016. 

Etkö tiedä kohderyhmääsi tai haluaisitko saada siitä tarkempaa tietoa? Medioissamme julkaistuista kampanjoista saat dataa siitä, minkälaisista asioista kiinnostuneet ihmiset ovat lukeneet sisältömarkkinointiartikkeliasi, katsoneet videotasi tai reagoineet digimainontaasi.

Kohdentamisvinkki: Joulukampanjasi voisi alkaa marraskuussa laajan yleisön tavoittavalla sisältömarkkinointiartikkelilla. Joulukuussa voit kohdentaa taktisen mainoskampanjan näkymään sisällöstäsi kiinnostuneille eli artikkelisi lukijoille.

Lue, kuinka kohdennettu verkkomainonta tehosti NunnaUunin myyntiä

Tunnelmallinen ja läheisyyttä henkivä joulu on myös hyvä aika kiittää nykyisiä asiakkaitasi kuluneesta vuodesta. Joulutervehdyksellä Satakunnan Kansassa tai paikallismediassa teet samalla myös hyvää paikallisesti. Lahjoitamme 15% joulutervehdysten tuotosta Satakunnan Syöpyköille.

 

Auta täyttämään uuden vuoden lupaukset

Välipäivistä alkaen joulunviettäjien ajatukset siirtyvät hiljalleen kinkun syömisestä sen sulattamiseen, uuden vuoden lupauksiin ja alennusmyynteihin. Valtaosa suomalaisista seuraakin edelleen perinteistä sesonkialea.

Alennusmyyntien aikaan haluat varmaankin saada äänesi laajasti kuuluviin. Printti- ja bannerimainonta toimivat tällöin laajan tavoittavuuden ja nopean aktivoinnin ansiosta.

Ihmisiä liikkeeseen aktivoiva tarramainos Satakunnan Kansan tai paikallislehden kannessa on ohittamaton – jopa 80% lukijoista huomaa tarran. Irroitettava tarra toimii oivana tarjouskuponkina, jonka toimivuutta on helppo seurata palautettujen kuponkien myötä. Alennusmyyntien lisäksi tarra sopii erinomaisesti myös jouluun: voit arpoa esimerkiksi lahjakortin tarran palauttaneiden kesken ja saat samalla hyödyllistä asiakastietoa jatkokäyttöön.

Myöskin sisältömarkkinoinnilla voit vauhdittaa alkuvuoden ostopäätöksiä: Kynnys uudelle kuntosalille menemiseen voi madaltua, kun sali ja henkilökunta ovat tulleet etukäteen tutuksi sisältömarkkinoinnin keinoin. Pönkitä siis markkinoinnillasi kuluttajien uuden vuoden lupauksia ja luo hyvää fiilistä!

Inspiroidu asiakkaidemme menestystarinoista:

Rauman kaupunginteatteri: Tarramainonta tavoitti teatteriasiakkaat

Merimesta: Merimestan yrittäjätarina keräsi reilusti positiivista palautetta

Kaipaatko lisää vinkkejä joulun sesonkimainontaasi? Autan mielelläni!

Lähteet:

Tilastokeskus, 2016. Joulu tilastojen valossa.
http://tilastokeskus.fi/tup/tilastokirjasto/joulutilastot2016.html

Kaupan liitto, 2016. Joulun jälkeiset alennusmyynnit pitävät pintansa
http://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/joulun_jaelkeiset_alennusmyynnit_pitaevaet_pintansa_26002

Kaupan liitto, 2016. Kuluttajat ja joulusesongin alennusmyynnit
http://kauppa.fi/content/download/100373/1269745/file/Joulusesongin%20alennusmyynnit%202016.pdf

Hong Kong -tavaratalot, 2016. Nyt se on tutkittu – suomalaiset aloittavat jouluvalmistelut tulevana sunnuntaina
https://www.hongkong.fi/fi/info/uutiset-jouluvalmistelut.html

Nordea, 2016. Suomalaiset käyttävät joulunviettoon hieman yli 500 euroa
https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/press-releases/2016/12-02-07h00-suomalaiset-kayttavat-joulunviettoon-hieman-yli-500-euroa.html

Ajankohtaista: