Satakunnan Kansa tavoittaa
jo 200 000 lukijaa

Hannu Pitkäranta

Satakunnan Kansa tavoittaa viikoittain 200 000 lukijaa. Se on lähes 15 000 lukijaa enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Luvut selviävät tuoreesta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT). Kokonaistavoittavuus on luku, joka kertoo kuinka monta lukijaa Satakunnan Kansan paperinen lehti ja digipalvelut tavoittavat. Nyt julkaistu 200 000 lukijaa on enemmän kuin koskaan aiemmin.

Päätoimittaja Tomi Lähdeniemi lähettää tilanteesta kiitoksia lukijoille. ”Satakuntalainen lukija osaa kertoa aika selvin sanoin, millaista lehteä haluaa lukea. Olemme kuunnelleet herkin korkin. Tuoretta tutkimustulosta lukiessa uskaltaa ehkä sanoa, että lukijoidemme avulla olemme onnistuneet hyvin sisältöjen kehittämisessä”, Lähdenniemi iloitsee.

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Satakunnan Kansa tavoittaa 88 % oman markkina-alueensa kuluttajista viikossa. Toimituksen lisäksi tutkimustulos aiheuttaa iloa mainosmyynnissä. ”Tämä on erinomainen viesti mainostajille, joita tietysti kiinnostaa, millä välineillä tavoittaa suuren yleisön”, myyntijohtaja Hanna Jalonen sanoo. ”Hienoa on myös huomata, että vaikka digikäyttäjien määrä on kasvanut, niin se ei ole pois paperilehdeltä, jonka lukijamäärä on vakaa. Yhä useamman päivään kuuluu sekä paperinen että digitaalinen Satakunnan Kansa.”

 

TAUSTA
Kansallinen Mediatutkimus

• Painettu lehti on yhä suosituin lukuväline, kun tarkastellaan viikoittaista lukemista.
• Painettuun lehteen tarttuu viikoittain 78 % ja johonkin digitaaliseen välineeseen 65 % suomalaisista.
• Digitaalisen lukemisen välineenä älypuhelin on saavuttanut tietokoneen, tablettien suosio on hieman hiipunut.