Hartela kiihdytti Porin tornitalon asuntokauppaa sisältömarkkinoinnilla

Hartela Länsi-Suomi Oy päätti vauhdittaa Porin tornitalonsa myyntiä avaamalla talon filosofiaa eri ostajaryhmille sisältömarkkinoinnin keinoin. Arvokkaan kohteen myyntiin saatiin Hartelan asiakaspalveluinsinööri Maarit Mäkisen mukaan vipinää taloa eri näkökulmista käsittelevillä mainostajan artikkeleilla, jotka julkaistiin Satakunnan Kansan Koti-liitteessä sekä Satakunnan Kansan sponsoroiduilla sivuilla:

”Myyntiluvut ovat olleet hyvät tämän tiimoilta. Kampanja alkoi syys-lokakuussa ja marraskuulla rupesi kauppoja tulemaan. Marras-joulukuun aikana teimme lähes 10 kauppaa, mikä on tässä kohteessa merkittävä suoritus. Kaikki kaupat eivät välttämättä ole tämän tiimoilta, mutta selkeästi on tullut asukkaita artikkeleiden perusteella. Olemme nyt myyntitavoitteessa, joka laahasi ennen kampanjaa.”

Viidestä artikkelista muodostunut täsmäisku teki tornitalon tutuksi eri ostajaryhmille. Hartelan sisältömarkkinointiartikkelit käsittelivät niin tornitalossa asumista ja asuntosijoittamista kuin talosta liikkuvia huhujakin. Sisustaminen ja terassirakentaminen avasivat asumisen luonnetta arvokkaassa kaupunkikohteessa, kun taas sijoittajien mielenkiintoa heräteltiin kuvailemalla taloa asuntosijoittamisen näkökulmasta. Porin keskusta-alueen korkeimmasta tornitalosta nousseisiin keskustelunaiheisiin ja huhuihin tarjoiltiin vastauksia porilaisten haastatteluiden ja rakentajan kommenttien muodossa.

”Sisältö oli onnistumisen suurin tekijä. Jutut ovat sellaisia, että ne lisäävät tahtotilaa ostaa asunto juuri tästä taloyhtiöstä ja ne tarjosivat mielenkiintoista luettavaa eri ostajaryhmille. Mainonta myös osui juuri oikeaan aikaan. Vaikka aikataulu oli tiukka, meillä oli heti alusta alkaen yhteinen näkemys sisällöntuottaja Anu Mattilan kanssa ja pääsimme nopeasti etenemään tiukan aikataulun puitteissa.”

Kampanja on saanut Maaritin mukaan paljon positiivista palautetta. Gallup-aiheinen artikkeli jännitti Maaritia kampanjan osalta kaikkein eniten, mutta hän pääsi yllättymään siitä, kuinka positiivisen vastaanoton juttu sai.

Tutkimustietoa ja lukijapalautetta sisältömarkkinointiartikkeleista:

”Lisää vastaavanlaisia”

 

”Mielenkiintoinen artikkeli, jossa paljon uutta asiatietoa.”

Satakunnan Kansassa 1.10. ilmestyneen artikkelin huomasi lähes 80 % lukijoista. Artikkeli tavoitti hyvin henkilöt, joilla oli aie ostaa, myydä tai vuokrata asunto seuraavan 12 kuukauden aikana. Heistä 99% tutustui artikkeliin ja 25 % aikoi käydä esitellyssä kohteessa.

 

Lähde: Satakunnan Kansan lukijapaneeli, lokakuu 2016, Research and Analysis of Media.

”Artikkeli oli upea, monipuolinen ja antoi kiinnostavan näkökulman näiden uusien asuntojen parvekkeiden käyttömahdollisuuksista. Aivan luksusta.”

 

Menestystekijät sisällöntuotannon taustalla:

1. Ajoitus: Kampanjan sisältö sopi Maaritin mukaan erityisen hyvin juuri valmistuneeseen tornitaloon. Arvokkaissa kohteissa asuntoja on usein myymättä vielä valmistumisvaiheessa, joten kampanjalla saatiin vauhditettua pitkän myyntiprosessin omaavan kohteen myyntiä.

”Tämä oli meille helppo, kauhean helppo. Vaikka tiedossa onkin kohteen myynnin venyminen pidemmälle aikavälille, rahallisesti myymättömistä asunnoista tulee tappiota. Olemme sitä mieltä, että tällaisiin kokeiluihin kannattaa aina lähteä, kun on saumaa ja tarvetta. Ne tuovat virtaa ja olemme mukana ajan hengessä, kun tänä aikana on paljon tällaista markkinointia. Jos jatkossa tulee vastaavanlaisia kohteita, niin tiedämme, missä vaiheessa iskeä. Asiakkaan on vaikea hahmottaa rakenteilla olevan kohteen sisätilaa ja tässä mielessä tämä sopi tosi hyvin valmistuneeseen kohteeseen.”

2. Paikallisuus: Yhtenä merkittävänä menestystekijänä kampanjan taustalla Maarit näkee myös sisällöntuotannon paikallisuuden.

”Koen, että paikallinen toimija sekä paikallinen sisällöntuotanto olivat meille tärkeitä, sillä Satakunnan Kansa tunsi kohteen ja siihen liittyvän kuhinan. Kampanjan tekijöillä oli kova innostus ja tahtotila, jolloin jutut olivat luontevia.  Sitä ei voi kiistää, etteikö prosessi olisi ollut työläs kiireisen aikataulun takia, mutta tahtotila oli itsellä, myyjällä Janne Norrilla ja tuottajalla Anu Mattilalla niin korkealla, että kampanja onnistui yli odotusten. ”

3. Tavoittavuus: Maaritin mielestä Satakunnan Kansan kanavat toimivat mainiosti tämän kampanjan kohderyhmän tavoittamiseksi. Digitaalisilla sisältömarkkinointiartikkeleilla tavoitettiin ihmisiä myös Satakunnan ulkopuolelta.

”Lehtimainonta puree edelleen. Viikoittain ilmestyvään Koti-liitteeseen oli helppo lyödä tällainen peräkanaa ilmestyvä artikkelijakso. Mainokset nostavat yrityskuvaa ja toivon mukaan tehostavat seuraavien kohteiden myyntiä. Viikonloppuna on loistava sauma lukea lehdestä tällaista sisältöä. Meillä on paljon iäkkäitä ostajia, jotka tarttuvat lehteen.”

Hartelan sisältömarkkinointiin pääset tutustumaan täällä.

Kysyttävää sisältömarkkinoinnista tai muista mainonnan ratkaisuista? Ota rohkeasti yhteyttä!

Lue lisää asiakkaidemme menestystarinoita: