Kankaanpääläisten yritysten yhteiset muuttumisleikki-kampanjat vetoavat kuluttajiin

Joukko kankaanpääläisiä yrittäjiä päätti kokeilla yhdessä Kankaanpään Seudun kanssa, miten toimii usean yrityksen yhteinen mainoskampanja. Eri alojen asiantuntijoiden osaamista yhdistämällä toteutettiin kaksi videokampanjaa, joiden juonena toimi paikallisen asukkaan muutostarina. Videoilla seurataan kankaanpääläisen henkilön päivää, jonka tyyli kokee huiman muodonmuutoksen hänen kiertäessään kampanjassa mukana olevien yritysten ammattilaisten käsittelyssä.

Kokonaisvaltaisen muutoksen takaamiseksi kampanjoissa on ollut mukana eri alojen, kuten kauneudenhoidon, kampaamoalan, vaatetuksen, kenkien, optiikka-alan sekä valokuvauksen ammattilaisia. Muutosprosessit eli muuttujahenkilöiden matkat ennen-kuvien ikuistamisesta loppukuvaksiin asti kuvattiin Satakunnan Kansan toimesta videolle. Videot julkaistiin Satakunnankansa.fissä, minkä lisäksi videoita on nostettu esiin Satakunnan paikallislehtien verkkosivuilla sekä jaettu sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kampanjoista julkaistiin sisältömarkkinointiartikkelit Kankaanpään Seutu -lehdessä.

muuttumisleikki_kankaanpaassa_artikkeli

Idea kankaanpääläisten yritysten yhteisestä muuttumisleikistä lähti Hius- ja Kauneus Studio Anna & Axelin yrittäjän, Teija Vanhatalon ajatuksesta. Aiemmin itse sekä vaatetusalan ammattilaisen kanssa muutosprojekteja toteuttanut Teija halusi nyt toteuttaa päästä varpaisiin ulottuvan muutoksen, jossa olisi mukana useampi paikallinen yrittäjä:

”Halusin, että tässä olisi eri Kankaanpään ammattilaisia tekemässä yhteistä juttua, josta saisimme tiimityöskentelyn kautta mahdollisimman monelle hyötyä. Yhdessä tekeminen on valttikortti nykypäivänä, sillä siten saadaan näkyvyyttä monelta eri kantilta.”

Laajan näkyvyyden takaamiseksi Teija kysyi myös Kankaanpään Seudun halukkuutta lähteä projektiin mukaan. Teija kokee Kankaanpään Seudun videotuotannon merkittävänä lisänä kampanjan näkyvyyden kannalta: ”Video muutospäivästä teki tästä vielä isomman, mitä alun perin ymmärsimmekään.” Ensimmäistä muuttumisleikkivideota on katsottu yhteensä yli 50 tuntia ja toista yli 77 tuntia.

Yhteisellä kampanjalla mainoskustannukset saatiin jaettua näkyvyydestä tinkimättä. Yrittäjien välinen yhteistyö on toiminut Teijan mukaan todella hyvin: ”Hyvin saatiin porukka kasaan. Ensimmäisessä muuttumisleikissä meitä oli seitsemän yrittäjää ja toisessa kahdeksan. Minuun on myös jälkeenpäin ottanut yhteyttä kaksi eri yritystä, jotka ovat todenneet, että voi kun minäkin haluaisin mukaan.”

Myöskin molemmissa kampanjoissa mukana ollut Marivarumo-vaateliikkeen yrittäjä Katja Rytkönen kehuu yrittäjien välistä yhteistyötä: ”Yhteistyö toimi hyvin. Jaoimme kaikkien kesken tietoa ja kuvia valituista vaatteista, kampauksista ja asusteista. Jokainen pysyi hyvin ajan tasalla.

vuosia_nuoremmaksi

Katjan tavoitteena oli uutena yrittäjänä hankkia Marivarumolle laajaa näkyvyyttä kampanjan avulla. Tämä tavoite saavutettiin hänen mielestään hyvin. Näkyvyyttä tehosti Katjan mukaan se, että videoilla esiteltiin myös Marivarumon liiketilaa sekä tuotevalikoimaa: ”Moni ajatteli, että meiltä saa vain Marimekkoa, mutta molemmilla muuttujilla oli muuta kuin Marimekkoa päällä. Kampanja toi asiakkaita katsomaan ja kyselemään muiden merkkien
tuotteita. Ihmiset, jotka eivät olleet aiemmin käyneet, osasivat hakeutua tänne.”

Sekä Teijan että Katjan asiakkaat ovat kommentoineet kampanjoita positiivisesti. ”Uudet asiakkaat ovat kertoneet nähneensä lehtijutun ja seuranneensa muutosleikkisivua. Nekin, jotka ovat meillä aiemmin käyneet, ovat kommentoineet positiivisesti ja pitäneet tätä hienona juttuna” kertoo Teija. Katjalle asiakkaat ovat sanoneet, että muuttumisvideoiden henkilöille valitut vaatteet ovat olleet hyvin kyseisille henkilöille sopivia. ”Ihmiset ovat tulleet kyselemään muuttujille valittujen vaatteiden perään”, hän summaa.

Ensimmäisen kampanjan onnistuneisuudesta kertonee myös se, että suuri osa ensimmäisessä Nuorennu vuosia Kankaanpäässä -kampanjassa mukana olleista yrityksistä lähti myös seuraavaan Muuttumisleikki Kankaanpäässä -kampanjaan mukaan. Oman kokemuksensa pohjalta Teija voi suositella vastaavanlaisien yhteiskampanjoiden tekemistä kenelle vaan. ”Aina ei tarvitse olla joku ihminen, jolle tehdään muutos. Sehän voi olla esimerkiksi joku rakennus, mikä stailataan uudelleen ja mukana voisi olla esimerkiksi sisustuksen ja rakennusalan ammattilaisia” hän ideoi.

Teija ja Katja haluavat molemmat olla muuttumisleikkien toteutuksessa mukana myös jatkossa. ”Täytyy olla esillä, että ihmiset näkevät minkälaisia tuotteita ja palveluita meiltä saa”, Katja toteaa. ”Ihmisille jäi pieni kipinä, että tuleekohan niitä lisää” Teija huikkaa iloisesti.


Haluaisitko kuulla lisää mainosratkaisuistamme? Ota rohkeasti yhteyttä!

Muuttumisleikki oli ensimmäinen sisältömarkkinointikampanja, joka toteutettiin Kankaanpään Seudussa. Satakunnan oman sisältömarkkinointitiimin ansiosta kaikki meni heti ensimmäisellä kerralla hienosti maaliin ja toinen kerta meni niin sisällöntuottajilta kuin yrittäjiltäkin rutiinilla. Näiden esimerkillisten yrittäjien kanssa on hieno tehdä yhteistyötä ja olen todella ylpeä, että Kankaanpäästä löytyy rohkeutta lähteä kokeilemaan nykyaikaista ja uudenlaista tapaa markkinoida.

– Marjaana Vilponen, Kankaanpään Seutu

Lue lisää asiakkaidemme kampanjakokemuksista: